luni, 20 octombrie 2008

Despre Bucuresti si trafic, cat de usor poate fi

Scriu acest post pentru ca nu inteleg de ce a trebuit ca administratia Bucurestiului sa cheltuie o gramada de bani pentru nu stiu ce studiu care sa ne spuna ce trebuie sa facem ca sa putem circula in Bucuresti. In fine, ...poate ca de un astfel de studiu depindea o alocare de fonduri de la UE sau…cine stie. (cine stie e liber sa comenteze mai jos:).

Puteati, domnilor administratori, sa intrebati 20 de soferi care conduc in Bucuresti si aflati imediat solutiile.:) Oricum, va spun eu ce trebuie sa faceti, si in ce ordine, pe gratis :).

Planul este simplu si are doar 3 componente, in aceasta ordine:
. 1. metrou
. 2. pasaje/pasarele
. 3. parcari
Apoi doar aplicarea stricta a regulilor de circulatie si de parcare. poate ca da, ar merge si niste semafoare inteligente si niste camere de monitorizare, dar numai dupa primele 3 puncte! :) si ar merge si marirea vitezei legale pe unele tronsoane :)

1) Metroul
Singurul, dar absolut singurul mod de face posibila circulatia intr-o capitala de talia Bucurestiului este cu un sistem de trenuri rapide (=metrou=oprire doar in statii) subterane sau suspendate (silentioase). Nici nu pot sa argumentez o astfel de propozitie, este evident ca e adevarata. Nu stiu exact de ce nu se face metrou in Bucuresti dar nu inteleg de ce nu este asta prima prioritate a oricarui administrator... Asta a fost usor :), vedeti cat de simpla e administratia publica? :) A, era sa uit. Nu inteleg exact de ce ne trebuie tramvaie, mai ales din alea «metrou usor». Putem sa le spunem metrou doar daca avem probleme de vocabular, de ego sau de perceptie a realitatii, caci si alea iau spatiu mult de trafic, si stau la stop, si (se/ne) blocheaza in intersectii, si transpiri vara si degeri iarna in ele. Si fac o galagie infernala. Si... nu prea castigam cine stie ce, nu-i asa? exemplu: Vacaresti: bine ca am reabilitat tramvaiul! Mai bine mai faceam 2-3 statii de metrou si era suficient. Aveam mai multe benzi pentru masini si mai putine blocaje...Si daca erau niste statii comune si civilizate metrou/tramvai unde era cazul era perfect.

2) Pasaje/pasarele
Principiul calauzitor aici este: cu cat mai repede se deplaseaza masinile si ajung la destinatie cu atat stau mai putin in trafic deci e mai putin aglomerat. Parerea mea de cascator de gura si scobitor in nas intre al 3-lea si al 5-lea “rosu” la aceeasi intersectie este ca functia timpului data de numarul de masini nu este liniara ci exponentiala. Adica daca numarul de masini din trafic creste cu 50% timpul de deplasare creste cu muuuult peste 50%. A fost lung dezbatuta si cred agreata nevoia de cel putin cateva tipuri de strazi care sa aiba fluiditate pe sensul lor, adica sa nu trebuiasca sa opresti nicaieri daca mergi “inainte”. Si ar cam fi:
. a. Inelul interior al orasului
. b. Intrarile mari din exterior spre centru (exemplu: Militari, Colentina, Giurgiului, Pantelimon, Drumul Taberei, etc (sau, alternativ, patrunderi ale autostrazilor pana la inelul interior)
. c. Centura, cea existenta in varianta cu 2 benzi pe sens sau macar autostrada de centura
Aici imi face placere sa explic cat de mult se poate micsora timpul de stat in trafic cu astfel de solutii. Imaginati-va o intersectie de gen Iancului care sa aiba un pasaj pe Mihai Bravu, si la nivelul solului sistem de semafoare cum e cel actual sau cu rond. Ar fi bun, nu ?
Partea interesanta este ca exista capitale nu foarte bogate care au inteles aceasta idee cu pasaje supraterane pe sensul principal de mers si in 2 ani au construit vreo n pasaje «de intersectie» care au fluidizat in mare masura traficul.
Si sunt convins ca pot sa arate si bine, sa fie facute cu simt estetic si artistic :) Un inel interior neintrerupt de semafoare ar fi cred absolut fantastic. Ai putea sa mergi cu aprox 40km/ora viteza medie…ce vise…
Pe langa pasajele pentru masini cred ca sunt foarte importante pasarelele/pasajele pentru pietoni, acolo unde putem sa separam sensurile cu «gard» sau borduri (:)) si sa lasam masinile de pe banda 2 sa se miste mai repede, fara teama ca o sa intoarca o dubita in dreptul minimarketului de cartier (vezi DN 1 in Otopeni, buna treaba). Nu stiu legislatia europeana cu privire la acesul handicapatilor pe pasarele, adica daca ne trebuie lifturi cumva, dar daca nu, atunci ar trebui sa separam cat mai mult sensurile si sa evitam opririle inutile datorate sutelor de treceri de pietoni (eg: intre Budapesta si Tineretului este o trecere de pietoni, stupida, care acum are si refugiu in loc sa fie desfiintata sau inlocuita cu pasaj/pasarela.)

3) Parcari
Nu doar parcarile din centru sunt importante, pentru ca la noi zonele rezidentiale sunt amestecate cu celelalte, deci ar trebui rezolvata problema parcarilor de resedinta. Asta ar desfunda multe rute in Bucuresti, ar putea duce la introducerea mai multor sensuri unice pe unele stradute ca sa crestem viteza de deplasare. Recunosc, e destul de greu sa convingi bizonul sa dea bani pe o parcare cand poate sa parcheze Q7 in mijlocul strazii pe gratis, ce daca blochez traficu’ ba? Dar cu amenzi repetate, orice se poate. Bineinteles, dupa ce ai oferit o solutie alternativa, chiar daca scumpa! Aici e aici. Romanii cred ca doar masina ii costa. Ei bine nu. Nu trebuie sa fie asa. Trebuie sa ai multe costuri si Mari cand ocupi spatiu intr-un oras mare si ingramadit: parcarea in primul rand, chiar daca e in fata blocului tau si ti se pare ca e mostenita din mosi stramosi. Si cred ca aceasta schimbare de mentalitate necesara ne impiedica sa facem pasi inainte, nu altceva. Listez mai jos cateva idei, mai mult sau mai putin trasnite de parcari: - cumpararea parterului blocului si transformarea in parcare
-- parcarea pe blocuri, cu acces cu lift pentru masini- parcarea in lateralul blocului, pe verticala, cu lift pentru masina. Ca si cum ai avea garajul langa apartament :)
-- construirea unui nivel superior pentru stradutele dintre blocuri (eventual structura metalica) pozitionat pe mijlocul stradutei, la aprox 2.3 m, care sa serveasca drept parcare privata
-- parcarile “roata mare” care necesita suprafata mica de teren. Ar putea fi luate de catre primarie cateva cladiri din centru (din alea din care a mai ramas doar “coaja” ca sunt monument) si instalate niste parcari cu lift “roata mare” daca e spatiu mic, sau din acelea cu platforme pe rulmenti
-- la bulevarde, unde avem spatiu langa trotuar doar pentru parcare paralele cu trotuarul: inaltarea trotuarului si parcarea usor in panta, cu botul sub trotuar, perpendicular pe strada
-- introducerea parcarilor laterale pe stradute cu regim diferentiat: zile impare doar pe dreapta, pare doar pe stanga. Aste ne-ar putea ajuta sa scapam orasul de cadavrele sau masinile lasate ca in garaj dar pe terenul public, pe costul nostru, al tuturor.

Si, bineinteles, dupa implemetarea unor solutii, impunerea regulilor de parcare. Sunt firme de transport care-si parcheaza masinile in strada blocand traficul, sunt masini “fosile” nemiscate de luni de zile, sunt soferi (mai ales unii taximeTristi) care dublu-parcheaza de “lene”, ca e mai aproape chioscul de-acolo decat daca mai merg 5 metri si parcheaza corect, sau opresc langa alta masina in mijlocul strazii ca sa se converseze cu “baiatu’”... Ma doare sufletul mai tare decat plamanii cand incerc sa respir intr-o intersectie. Este chiar foarte simplu sa-ti dai seama ce trebuie sa faci si care este ordinea corecta a prioritatilor. Dar mai greu sa te si concentrezi pe aceste prioritati, si mult mai greu sa le transformi in realitate daca ai creier doar cat sa stii ce e aia Persoana Fizica sau daca nu iese o spaga, o treaba, o chestie, o bordura, ceva. Exista probabil diferite piedici, dar cu siguranta se pot depasi daca chiar vrem. Exemple: re-alocare de fonduri dinspre tramvai usor, borduri si asfaltari fara rost, segmentarea proiectelor si lucru cu mai multe firme prestatoare in acelasi timp, acordarea de lucrari fara a cere spaga, angajarea unor specialisti integri care sa verifice derularea proiectelor, evitarea blocarii de lucrari publice doar pentru a pune bete in roate electorale, etc, etc.

Ma opresc aici, desi as putea sa atasez si eu ca si firmele de consultanta metri cubi de lemn transformati in hartie imprimata inutil, caci lucrurile sunt simple si clare: metrou, pasaje, parcari.

Niciun comentariu: