marți, 6 ianuarie 2009

Candor – 2. asteptarile

Revin la conceptul de “candor” al lui Jack Welch si la importanta capitala a acestui comportament in business. De ce e important sa fii sincer, deschis, sa-i ajuti pe ceilalti? Pentru ca altfel le pierzi increderea in tine, dar si in organizatie; in scopurile inalte, dar si in activitatile de zi cu zi. Inseamna demotivare, reducerea performantei, neutilizarea potentialului, pierderea unor oameni buni, care in alte conditii ar obtine rezultate excelente. Un alt exemplu:

2. Asteptarile: care nu sunt comunicate angajatilor sau colegilor: presupunem ca e evident Ce trebuie sa faca fiecare, dar mai ales CUM trebuie sa faca...nu e de mirare ca multi oameni nu inteleg ce vrem de la ei, si sunt extrem de contrariati si frustrati cand, dupa o perioada, le explicam ca nu au facut ce trebuiau sa faca, ca nu au atins obiective despre care habar nu aveau, ca nu se comporta cum ar trebui. Poate parea ciudat ca am inceput cu “evaluarile” si am continuat cu “asteptarile” cand defapt ar trebui sa fie invers. Am facut asta pentru ca asa se intampla in foarte, foarte multe situatii: asteptarile nu sunt comunicate si nu sunt clarificate. Uitati-va in experienta voastra, de cate ori lucrurile au mers prost pentru ca nu ati stiut sau nu ati inteles ce vrea cineva de la voi...iar apoi vi s-a reprosat ca trebuia sa fiti pro-activi, sa va interesati de obiective si sa cereti lamuriri? (Prima lamurire ar fi fost poate: ce e aia pro-activ?) Da, este foarte adevarat ca trebuia sa va interesati si sa cereti lamuriri, dar prima grija a celui care “se asteapta” de la cineva sa faca Ceva, Cumva, ar trebui sa fie sa-i spuna Ce si Cum sa faca!!

Solutia? Candor: comunicare sincera si deschisa. Prezentarea, clarificarea si stabilirea de comun acord a asteptarilor, fie ca le spunem obiective (SMART sau nu) sau altfel, dar ar fi bine sa fie atat cantitative (ce si cat urmarim sa obtinem) cat si calitative (cum sa ne comportam). In plus, pastrarea lor scrisa e importanta pentru evitarea confuziei si referire ulterioara. Nu este timp pierdut, cea mai buna investire a timpului este in oameni, mai ales atunci cand declaram ca “oamenii sunt cea mai importanta resursa a firmei”... :)


Citeste si:
candor -1.evalurile
, candor - 3.secretomania , candor - 4.strutul si gastele

Niciun comentariu: