marți, 16 decembrie 2008

Candor – 1. evaluarile

Cred ca in sfarsit am inteles ce vrea sa spuna Jack Welch in cartea “Winning” si in conferintele sale cand sustine ca cel mai mare factor care impiedica obtinerea succesului in business este lipsa de “candor”...folosesc cuvantul asa cum e el in engleza, in romana probabil ca i-as spune “sinceritate” dar cred ca este mai mult de-atat. Odata ce am inteles ce e candor mi-am dat seama ca, cel putin in cat am vazut eu, este intr-adevar un comportament care lipseste majoritatii managerilor si-i degradeaza ca manageri si ca oameni.

Ce inseamna lipsa de candor? Inseamna prezentarea lucrurilor intr-o lumina mai buna decat este este in realitate sau ascunderea lor complet. Exemple sunt multe si voi analiza cateva.

1. Evaluarile periodice: in care nu li se spune oamenilor ca defapt performantele lor sunt slabe, sau lipsa acestor evaluari. Motivele sustinute pentru acest comportament ar fi ca “nu pot sa-i fac asa ceva omului!”, sau “e mai bine sa fie pozitiva discutia ca sa genereze un comportament pozitiv” sau “e mai bine sa nu stie ca ne gandim sa-l dam afara ca pleaca prea repede si nu avem timp sa-l inlocuim”. Toate acestea sunt niste prostii, pur si simplu, si nu arata decat management slab si cultura de organizatie indoielnica. Motivele reale sunt faptul ca managerilor le e greu sa iasa din zona de confort, sa accepte propriul esec, sa se implice emotional sau, Doamne fereste!, sa trebuiasca sa chiar faca ei insisi ceva sa-i ajute pe acei oameni. Atentie, sunt departe de a sustine duritatea, lipsa de empatie, lipsa de ajutor…ca orice competenta, daca e dusa la extrem, se transforma intr-o problema. Comportamentul, pe nepusa masa, de genul “esti slab, asta e, imi pare rau, dar in echipa mea doresc doar oameni buni” sau “nu faci nimic bine, toata lumea se plange de tine, ia-ti adio de la cresterea de salariu” este cel putin la fel de stupid. Care e solutia? Candor: sinceritate, deschidere dar si suport. Ca manager trebuie sa-ti pese de oamenii de care raspunzi si sa fii mereu alaturi de ei. Mintindu-i ca sunt buni nu le faci un bine, din contra, ii lasi sa se amageasca. Le “furi” oportunitatea de se imbunatati, de a avea o sansa la succes. Dar ca si manager trebuie sa-i ajuti sa se imbunatateasca, sa investesti timp si efort, sa fii parte din planul care ii va duce spre rezultate mai bune. Daca esti sincer si ajuti, oamenii nu vor pleca ci vor incerca sa se imbunatateasca, sau, daca pleaca, nu te vor lasa disperat ca nu ai cum acoperi acel post. E drept insa, esecul lor este si esecul tau. Nu vrei mere putrede la tine in cos si, intr-adevar, subordonatii care nu obtin rezultate te afecteaza direct. Dar e rolul tau de manager si de om sa previi asta de la momentul anagajarii, prin pregatire, suport pe problemele lor, pana la evaluare. Candor nu inseamna sa fii dur, inseamna sa fii sincer, sa pui lucrurile pe masa asa cum sunt ele, in asa fel incat toti cei de-acolo sa caute solutii si sa “traga” in directia dorita. Ganditi-va la prietenii vostri: pe care-i apreciati mai mult? Pe cei care va mint frumos sau pe cei care va spun adevarul cateodata dur si va ajuta sa treceti peste probleme? Daca ii apreciati pe cei care va mint frumos aveti o mare problema ! :)

Citeste si:
Candor - 2.asteptarile , Candor - 3.secretomania , Candor - 4.strutul si gastele

Niciun comentariu: