joi, 26 februarie 2009

Reforma educatiei

Este bine spus, reforma educatiei, caci trebuie sa educam copiii si tinerii, nu doar sa-i invatam. Defapt ce imi doresc pentru copiii mei este sa fie fericiti si ma astept ca scoala sa-i ajute sa ajunga acolo. Din pacate invatamantul isi propune sa pregateasca tinerii pentru a functiona in societate, cu accent pe gasirea unei modalitati “acceptate” de a-si castiga existenta. Educatia presupune mai multe lucruri, printre care un set de valori despre care vorbesc aici.

Pentru a “pregati pentru viata” :) tinerii, invatamantul trebuie sa fie mai pragmatic: cu mai multe aplicatii practice dar si cu subiecte intr-adevar utile, mai jos intr-o ordine aleatorie:

Arte: e pacat sa lasam desenul si muzica la dimensiunile actuale. E atat de multa bogatie in arte (inclusiv dans, teatru, film, arhitectura, etc), frumusete, comunicare, incat e pacat sa le trecem in esalonul secund.

Gandire: problemele de matematica sau fizica, cititul lecturilor obligatorii, logica, etc, ii ajuta pe copii sa invete sa gandeasca. Eu as face un obiect, o stiinta separata: cum sa-ti folosesti creierul. Aici trec si autocunoasterea, desi nu e legata doar de gandire, dar e coordonata de aceasta.

Gimnastica sentimentala: Emotiile puternice ne pot impiedica sau ajuta sa facem lucruri importante, ne pot impiedica sau ajuta sa luam decizii bune. Importanta cunoasterii si gestionarii lor este covarsitoare.

Religii/Filosofie/Psihologie: eu cred ca asta ii poate ajuta pe tineri sa fie fericiti, nu doar sa functioneze in societate. Ele deja exista in scoala, ar trebui insa sa constituie centrul educatiei, nu periferia.

Financiar/Contabiltate: este foarte greu sa te descurci in sistemul actual (presupunand ca va supravietui crizei :) ) fara sa intelegi cateva lucruri de baza financiar-contabile. Mai mult, daca se va introduce plata impozitului pe toate veniturile la individ, sa vezi atunci nebunie: ce e aia cheltuiala deductibila, ce e ala TVA, da de ce?, etc.

Statistica: ca sa poti intelege ce se intampla in jurul tau, sa poti discerne intre tipuri de informatii, etc, etc. Detaliez aici importanta capitala a statisticii.

Gatit si mancat: cel mai important lucru pentru a trai este sa poti sa te alimentezi. Si totusi o facem atat de prost! Copiii ar trebui sa poata discerne intre mancat sanatos si nesanatos, sa poata chiar gati un minim din astfel de feluri.

Democratie: eventual si alte modalitati de conducere. Rolul institutiilor macar in Romania: de ce mergem la vot, de ce alegem Presedinte si ce trebuie el sa faca, pentru cine lucreaza Guvernul si Parlamentul si cui trebuie sa dea socoteala, etc. Cateva ganduri despre democratie aici.

Relationarea: se presupune ca daca ai jucat fotbal stii sa fii un team player, sau daca ai avut o prietena in scoala generala poti sa intemeiezi o familie. Din nou cred ca e gresit. Modurile de relationare in grup si cu sexul opus ar trebui invatate, daca nu vin corect natural, si de multe ori nu vin.

Comunicare: se presupune ca la dezvoltarea vorbirii, limba romana, etc, se imbunatateste capacitatea de comunicare. E departe de a fi suficient. Procesul de comunicare si responsabilitatile implicate ar trebui bine insusite.

Sexul: un lucru extrem de important pentru fiecare dintre noi (mai important decat educatia fizica :) ) si pentru societate in ansamblu este bagat sub pres. Nu e suficient sa le vorbim copiiilor despre protectie. Nu cred ca trebuie sa incurajam abuzul, trivializarea, ci sa-i invatam cat mai multe despre sex. Daca tot fac sau vor face, sa faca bine! :)

Va invit sa scrieti si voi ce credeti ca ar trebui introdus in programa scolara sau cum ar trebui sa se intample lucrurile mai bine in educatie.

Un comentariu:

Raluka spunea...

Dragul meu Teo, felicitari.. de data asta chiar mi-a facut extrem de multa placere sa citesc post-ul!
Scrii din ce in ce mai bine!